Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Są one wykorzystywane w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu. W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień dot. przechowywania plików cookies w Twojej przeglądarce. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie plików cookies na Twoim komputerze.
Zbycie pojazdu
Zgonie z art. 78 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, właściciel pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni o zbyciu pojazdu. Czynność tą należy dokonać:
- w Wydziale Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Inowrocławiu przy ul. Mątewskiej 17, 88-100 Inowrocław,
- za pośrednictwem platformy e-PUAP,
- za pośrednictwem operatora pocztowego,
- za pośrednictwem pełnomocnika
Do zawiadomienia o zbyciu pojazdu należy dołączyć:
- kserokopię dokumentu lub dokumentów na podstawie którego/których nastąpiło zbycie pojazdu (np. umowa kupna-sprzedaży, faktura)
- w przypadku osobistego złożenia zawiadomienia o zbyciu pojazdu wymagany jest dokument potwierdzający tożsamość. W przypadku obywatela Rzeczypospolitej Polskiej - dowód osobisty, a w przypadku cudzoziemca - karta pobytu, ewentualnie zezwolenie na pobyt lub pobyt czasowy na ternie Rzeczypospolitej Polskiej
- przypadku dokonania zawiadomienia o zbyciu pojazdu przez pełnomocnika wymagane jest upoważnienie oraz dokument tożsamości pełnomocnika.
Od 1 stycznia 2024 r. zawiadomienie o zbyciu pojazdu dokonuje się u starosty właściwego ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) lub czasowego zamieszkania, a jeżeli właścicielem jest przedsiębiorstwo wielkozakładowe lub inny podmiot, w skład którego wchodzą wydzielone jednostki organizacyjne - u starosty właściwego ze względu na miejsce rejestracji pojazdu. W przypadku współwłasności pojazdu dla skuteczności zawiadomienia o zbyciu pojazdu wystarczającym jest zawiadomienie przez jednego ze współwłaścicieli pojazdu.
Niezawiadomienie starosty o zbyciu pojazdu, w wymaganym terminie (bez względu na ilość przekroczonych dni), podlega karze pieniężnej w wysokości 250 zł. Kary pieniężne współwłaściciele pojazdu ponoszą solidarnie.
Nabycie pojazdu
Od 1 stycznia 2024 r. zmieniły się przepisy w zakresie rejestracji pojazdów. Dotychczasowy obowiązek zawiadomienia o nabyciu pojazdu, zastąpiono obowiązkiem rejestracji.
Na podstawie art. 73 aa ust.1 pkt 1-3, oraz ust. 2 i 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym właściciel pojazdu jest obowiązany złożyć wniosek o rejestrację pojazdu w terminie 30 dni od dnia:
- nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej,
- sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej
W przypadku nabycia pojazdu w drodze spadku termin 30 dni biegnie od dnia prawomocnego orzeczenia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.
W przypadku nabycia pojazdu, przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, wniosek o rejestrację pojazdu należy złożyć w terminie 90 dni.
W myśl art. 140mb ust. 1 i ust. 2, oraz ust. 5 pkt 1 i 2, ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, kto będąc właścicielem pojazdu obowiązanym do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu, w wymaganym ustawowo terminie podlega karze pieniężnej w wysokości 500 zł, a w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami w wysokości 1 000 zł.
Jeżeli niespełnienie ww. obowiązku przekroczy 180 dni, właściciel pojazdu podlegać będzie karze pieniężnej w wysokości 1 000 zł, a przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarcza w zakresie obrotu pojazdami karze pieniężnej w wysokości 2 000 zł.
W dalszym ciągu można składać zawiadomienia o nabyciu pojazdu dla czynności w których nabycie pojazdu nastąpiło przed 1 stycznia 2024 r.
Do powyższej czynności należy dołączyć:
- kserokopię dokumentu lub dokumentów na podstawie którego/ których nastąpiło nabycie pojazdu,
Szczegółowe informacje można uzyskać w Wydziale Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Inowrocławiu osobiście lub pod nr tel. 52/35-92-224.
Lp | Nazwa | Opis | Typ | Rozmiar | Data | dataUdost | dataMod | creating | modifier | Opcje |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lp | Nazwa | Opis | Typ | Rozmiar | Data | dataUdost | dataMod | creating | modifier | Opcje |
Informacje | |
---|---|
Ilość odwiedzin: | 23796 |
Podmiot udostępniający: | Powiat Inowrocławski |
Nazwa dokumentu: | Zawiadomienie o nabyciu lub zbyciu pojazdu |
Skrócony opis: | |
Osoba, która wytworzyła informację: | Łukasz Smoleń |
Osoba, która udostępnia informację: | Łukasz Smoleń |
Data wytworzenia informacji: | 05.10.2011 14:01:24 |
Data udostępnienia informacji: | 05.10.2011 14:01:24 |
Data ostatniej aktualizacji: | 10.09.2024 14:23:47 |
Rejestr zmian |